Rutavdrag på flyttjänster – Hur fungerar det?

Att ta hjälp av en professionell flyttfirma behöver inte vara en dyr affär. Sedan 2016 har privatpersoner nämligen haft möjligheten att få skatteavdrag på arbetskostnaden för flyttjänster inklusive både flyttstädning och själva flytten – det så kallade rutavdraget. Nedan går vi igenom hur rutavdrag fungerar på flyttjänster och allt annat som kan vara bra att veta.

Så fungerar rutavdraget

Med ett rutavdrag på flyttjänster kan du dra av 50% av arbetskostnaden upp till max 75 000 kr per person per år. Du betalar alltså enbart hälften vad arbetat annars hade kostat.

Du som köper en rut-tjänst ansöker inte själv om avdraget. Det gör företaget åt dig. Det drar av en del av arbetskostnaden på fakturan åt dig. 

Rutavdrag på flyttjänster gäller för både flyttstädning och olika tjänster (t.ex. packning och bärning) i anknytning till flytten.

Villkor för att får rutavdrag

För att du som köpare ska kunna nyttja rutavdrag på flyttjänster behöver du uppfylla följande villkor: 

  • Du behöver vara minst 18 år 
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt för minst 90% av din inkomst.
  • Du behöver vara registrerad på din gamla eller nya adress (Har du dubbel bosättning räknas både som bostad)
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att nyttja
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att säkerställa att det kommer med i din deklaration året före
  • Har arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rutavdraget om det är du som betalat för flyttjänsterna
  • Är du gift eller har en sambo kan ni omfördela summorna av rutavdraget mellan er

Osäker på något gällande rutavdraget?

Kontakta det flyttföretaget du planerar att anlita så hjälper de dig reda ut alla frågetecken. Annars är det alltid en god idé att läsa upp på vad som gäller för rutavdrag på flyttjänster och villkor för att få rutavdrag på Skatteverkets webbplats.