Har du koll på vad som gäller med arkiveringen av din bokföring? Det är många saker att
tänka på och det är viktigt att det blir rätt. Läs vidare för att lära dig om hur du kan förenkla hantering av fakturor och all annan räkenskap.
För dig som har företag finns det mängder av saker att tänka på och lära sig. Förutom
företagsekonomin finns det en hel vetenskap kring bokföring. Visste du exempelvis att det är lag på att spara samtlig räkenskapsinformation i hela sju år? Om Skatteverket skulle få för sig att börja kolla upp ditt företag behöver de ha tillgång till alla kvitton, fakturor, papper och så vidare. Det kan vara svårt och jobbigt att själv förvara dessa viktiga dokument under så långtid. Som tur är finns det företag som kan hjälpa dig att arkivera sådant du själv inte vill ha på kontoret.
Det finns mängder av saker att ha koll på när det kommer till arkivering bokföring, bland
annat måste du spara papperskvitton även om du fotograferat eller scannat in dem. Dock
behöver papperskvitton inte sparas i sju år om du scannat in det, utan fyra år. Det finns bra information hos bland annat Skatteverkets hemsida där du kan läsa mer om vad som gäller för arkivering. Här finns det tydligt beskrivet hur det fungerar med tillfällig förvaring av dokument utomlands, hur du som har flera företag gör samt mycket mer.
Arkivering bokföring
För att undvika misstag när det kommer till något så viktigt som din bokföring kan det vara
värt att investera i arkivering. Låt ett professionellt företag ta hand om dina dokument och
förvara dessa på en säker plats under de år som krävs. Då behöver du aldrig oroa dig för att du ska råka slänga dem eller liknande. Sju år är ganska lång tid, vem vet, kanske byter
företaget lokal eller liknande under de åren. Då finns det risk för att viktiga dokument
försvinner i flytten. Just därför är det så bra att ha sin bokföring på en annan plats än på
kontoret.
För dig som är intresserad av arkivering i Stockholm finns flera företag som erbjuder säker
förvaring. Kontakta några olika företag och se till att bekanta dig med dem innan du
bestämmer dig. Det handlar trots allt om extremt viktiga dokument som absolut inte får
försvinna. När du anlitar ett företag för att ta hand om dina dokument slipper du dessutom
själv ordna upp bland pappren. Det finns nämligen krav på att din arkivering ska förvaras
både säkert i Sverige men också vara överskådlig, alltså iordninglagd. Slipp missförstånd och bekymmer med att själv förvara dina viktiga papper och låt istället ettarkiveringsföretag hantera detta åt dig. Det är mycket nog att tänka på som egenföretagare och precis som att du investerar i en revisor kan det vara smart att även investera i arkiveringstjänster.