Har du planer på att starta en e-handel? Då finns det många saker att tänka på, bland annat just söktmotoroptimering (SEO). Om du aldrig tidigare hört talas om detta begrepp går SEO ut på att optimera en hemsida för sökmotorerna och målgruppen. Detta gör det lättare för rätt personer att hitta till din hemsida, vilket i sin tur leder till en ökad webbtrafik och en ökad försäljning. Vi har samlat tre tips från en SEO-konsult som nya företagare kan använda sig av direkt.
1. Börja SEO-arbetet så fort som möjligt
För nya företag är det viktigt att börja få in pengar så fort som möjligt. Ju snabbare försäljningen kan komma igång, desto bättre. Sträva inte efter perfektion utan snarare funktion. Det är bättre att det finns en fungerande hemsida än att dessa är så bra som möjligt. Det betyder dock inte att du kan strunta i viktiga delar av processen. Påbörja SEO-arbetet direkt genom att se till att hemsidan följer grundläggande principer, exempelvis:
- Relevanta titlar och subtitlar
- Bra metatitlar och metabeskrivningar
Se till att både metatiteln, metabeskrivningen samt sidans titel och subtitel faktiskt beskriver sidans innehåll på ett korrekt sätt. Syftet med att börja med SEO tidigt är för att många av principerna kring SEO-optimering är till stor hjälp när det kommer till att skapa en säljande hemsida.
2. Använd relevanta ord för ditt webbinnehåll och dina webbadresser
Användandet av rätt ord är en grundläggande del av SEO. En sida som handlar om basketskor bör använda ordet basketskor i webbinnehållet och även för webbadressen, åtminstone till en kategorisida. Detta hjälper sökmotorerna att förstå vad den specifika sida handlar om och se till att den hamnar högt när någon söker på just basketskor. Du kan använda flera sökord i webbinnehållet men undvik att skapa text med alltför många nyckelord eller text som inte ger något av värde till besökaren.
3. Planera hemsidans navigering
Hur lättnavigerad en hemsida är påverkar flera viktiga aspekter av hemsidan, exempelvis hur länge besökarna stannar på sidan, att de hittar till det de söker samt själva försäljningen av produkter eller tjänster. Navigeringen av sidan är även viktig för sökmotorerna. Försök att skapa en naturlig ordning av hemsidan, med exempelvis kategorisidor, produktsidor och sidor för individuella tjänster. Exakt hur denna struktur bör se ut beror på vad det är för verksamhet du bedriver.
Låt en SEO byrå från Stockholm hjälpa till
Det finns många företag som specialiserar sig på tjänster inom SEO, både i Stockholm och även i andra städer runt om i Sverige. Dessa hjälper dig mer än gärna med ditt SEO-arbete, oavsett hur långt du kommit i processen. Många företag tillhandahåller en ”SEO calculator” som kan hjälpa dig räkna ut hur mycket du tjänar på att investera i SEO. Ta tag i sökmotoroptimering tidigt, det tjänar du på i längden.