Du har precis köpt en sprillans ny cykel och låser fast den i cykelstället. När du ska
cykla hem upptäcker du att cykeln är stulen. Vad gör du? Kontaktar ditt
försäkringsbolag så klart! Ett försäkringsärende angående en stulen cykel
brukar oftast lösas snabbt. Men vad händer om det rör sig om ett mer komplext ärende
som till exempel en uppsägningstvist eller en resa som gått fel och du hamnar i
tvist med ditt försäkringsbolag? Här kommer en guide till hur du ska göra.
Så löser du en tvist med ett försäkringsbolag
Du behöver inte acceptera beslutet från ditt försäkringsbolag om du är missnöjd med det.
För att maximera dina chanser att få rätt i en tvist mot ett försäkringsbolag behöver du vara ordentligt påläst.
Steg ett
Det första du behöver göra om du är i tvist med ditt försäkringsbolag är att lusläsa villkoren för din försäkring. Därefter läser du noga igenom det skriftliga beskedet som ditt försäkringsbolag
skickat. I det måste de motivera varför de tagit beslutet och hänvisa till
vilka försäkringsvillkor som de har baserat sitt beslut på. Stämmer det med det du
redan läst? Om inte är det dags att gå vidare med ditt missnöje.
Steg två
Om du tycker att försäkringsbolaget har fattat fel beslut så är det upp till dig att
bevisa det, bevisbördan ligger på dig helt enkelt. Fundera över de kraven som
du läst i försäkringsvillkoren, finns det några ytterligare bevis som kan visa
att försäkringsbolaget har fel? Nu är det dags att gå vidare i din tvist mot ditt
försäkringbolag och begära omprövning, det vill säga överklaga beslutet.
Steg tre
För att överklaga beskedet skickar du helt enkelt ett brev eller ett mejl där du
skriver att du “begär omprövning av beslutet”. Presentera dina bästa argument
och lägg fram bevisen för att försäkringsbolaget har fel. Red ut eventuellt missförstånd
och hänvisa till försäkringsvillkoren eller praxis. Tänk på att skicka brevet
så snabbt som möjligt om du har en tvist med ett försäkringsbolag, annars kan ärendet bli preskriberat.
Steg fyra
Om beslutet har blivit överklagat och du fortfarande har en tvist med ditt försäkringsbolag, är det dags att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Du kan även gå till domstol eller se om Konsumentverket kan driva ditt ärende genom Konsumentombudsmannen, KO.
Undvik att hamna i tvist med försäkringsbolaget
Det bästa sättet att undvika tvist med försäkringsbolag är förstås att göra sin research innan man tecknar ett avtal. Behöver du en hemförsäkring, en inkomstförsäkring, en båtförsäkring eller varför inte en loss of licence-försäkring? Prata med dina vänner, läs recensioner och välj det försäkringsbolag som verkar mest pålitligt för att slippa ödsla tid på en onödig tvist med ett
försäkringsbolag.